Wednesday, May 18, 2011

10 Air Terjun Tercantik Di Dunia.. ^_^

Assalamualaikum W.B.T.

Salam Ukhuwah kwn²..

Lama dah rasa x post kat blog ni..

Almaklumla, dah sampai rumah..!!

Wah..! bestnye cuti ni...

Alhamdulillah, naik flight 3 jam dari kk ke kl n 50 minit dari kl ke kt..

Selamat sampai jugak..

4 Bulan cuti..!! Lama 2..

Igt nt kerja... nak beli Kamera Dslr..

Tp cuti yang lama ni x salah kalau bercuti dulu kan..??

Teringin sgt nak bercuti kat tempat Air Terjun..

Tempat yang sgt menenangkan..

Tp lg best kalau dpt bercuti kat Tempat Air Terjun di luar negara kan..??

Lg bestt,,!! ahakz.. (berangan je lebih)

Try search kat abg Google " The Most Beautiful Waterfalls In The World"

Last² dpt jugak senarai ni..

Tgk la yer.. ^_^

-----------------------------------

Victoria Falls – Zimbabwe/Zambia


Victoria Falls atau Mosi-oa-Tunya, terletak di Afrika bagian selatan antara negara-negara Zimbabwe dan Zambia. Hal ini dinamakan Ratu Victoria pada tahun 1855 oleh David Livingstone, seorang penjelajah Scotland dan mubaligh. Sebelum waktu itu jatuh, yang dikenali sebagai "The Mist yang thunders". Menurut salah satu daripada senarai keajaiban itu terjadi dalam Tujuh Keajaiban Alam Dunia. Walaupun bukan yang tertinggi atau air terjun terbesar di dunia, ia adalah salah satu yang terbesar dan paling menarik. Dengan lebar dari 1.708 meter dan tinggi 108 meter membentuk salah satu skrin air yang terbesar di dunia.

Victoria Falls

Steinsdalsfossen – Norway


Steinsdalsfossen adalah air terjun yang paling banyak dikunjungi di Norway. Air terjun ini terletak tidak jauh dari Bergen iaitu di Sungai Fosselva. Tinggi Steinsdalsfossen kira² 50 meter dan sangat menarik apabila ketika salji di kawasan tersebut cair pada bulan Mei dan June. Terdapat laluan di belakang air terjun tersebut yang membolehkan pengunjung melihat air terjun yang jatuh dengan lebih jelas dan tanpa basah.

Steinsdalsfossen

Niagara Falls – Canada/USA


Niagara Falls terletak di sempadan antara Kanada dan Amerika Syarikat. Ianya terdiri daripada tiga air terjun - Horseshoe Falls, American Falls dan Bridal Veil Falls - yang memisahkan negara bahagian New York dan wilayah  Ontario di Kanada. Walaupun ketinggian hanya sekitar 53 meter, Niagara Falls yang cantik ini adalah air terjun yang paling kuat di Amerika Utara, dengan kapasiti pengeluaran hingga 4,4 gigawatt kuasa. Pandangan yang sangat mengagumkan boleh dilihat di Kanada iaitu dari Jambatan Rainbow yang menyambung kedua-dua negara.

Niagara Falls

Giessbach Waterfalls – Switzerland


Air terjun yang hidup dan sangat indah ini bukan yang terbesar dan tertinggi di dunia. Biasanya Air Terjun Giessbach ni dapat dilihat di poskad eropah yang mana ia mengabungkan semua elemen semulajadi yang terdapat di Swiss yang dikenali juga sebagai tasik sebening kristal dan puncak gunung bersalju putih dikelilingi tanaman hijau tenang. Ianya terbentuk dari 14 tingkat air terjun dan air terjun tersebut jetuh ke dalam Tasik Brienz.Permandangan yang sangat indah..!

Giessbach Waterfalls

Yellowstone Falls – USA


Yellowstone Falls terletak di Taman Negara Yellowstone di Wyoming, Amerika Syarikat. Ianya terbentuk dari dua air terjun utama di Sungai Yellowstone - Yellowstone  Atas dan Yellowstone  Bawah  - yang keduanya masuk ke Grand Canyon. Lower Falls hampir dua kali lebih tinggi Niagara, tapi sama sekali tidak setanding dengan kelebaran hanya 22 meter. Lower Falls dikelilingi dengan batu gunung berapi dan pergunungan. Hal ini diyakini bahawa Jim Bridger merupakan  orang kulit putih Amerika pertama menjumpai air terjun ini pada tahun 1846. Pada tahun 1969 jatuh secara rasmi ditukar nama kepada Yellowstone Falls.

Yellowstone Falls

Iguazu Falls – Argentina/Brazil


Iguazu Falls adalah air yang mengalir dari Sungai Iguazu di Iguazu National Park, yang terletak di sempadan antara Brazil dan Argentina. Air terjun ini mengambil namanya daripada "y" daripada bahasa Guarani iaitu air dan "guasu" yang bererti besar. Iguazu Falls mengandungi sekitar 270 lebih air terjun kecil dengan lebar keseluruhan 2,7 km. Air terjun utama di kompleks Iguazu disebut Devil’s Throat (ataupun dikenali sebagai Garganta del Diablo” dalam bahasa Bahasa Sepanyol) dan menghuraikan sempadan antara kedua-dua negara. Beberapa pulau memisahkan air terjun dengan yang lain. Setelah melihat Iguazu, First Lady Amerika Syarikat, Eleanor Roosevelt berseru "Poor Niagara". Tidak diragukan lagi, Iguazu harus di senarai tempat untuk dikunjungi. ( sy pon x tau kenapa Dia 2 ckp "poor niagara" ahakz..!)


Iguazu Falls



Huangguoshu Waterfall – China


Huangguoshu (juga dikenali sebagai Yellow Fruit Tree Waterfall) adalah salah satu air terjun terbesar di China (dan Asia secara keseluruhan). Ianya terletak di Sungai Baihe di Anshun, Wilayah Guizhou. Air terjun ini boleh untuk explore, melihat dan bahkan menyentuh air terjun dari belakang - dari gua tirai air bernama "Shuiliandong". Disebabkan fakta ini, Huangguoshu Warterfall adalah salah satu daripada  daripada air terjun di dunia yang boleh dilihat daripada setiap sudut - belakang, depan, atas, bawah, kiri dan kanan.

Huangguoshu Waterfall


Gullfoss – Iceland


Gullfoss (dari kata Iceland "gull" yang bermaksud emas dan "foss" ang bermaksud air terjun) adalah salah satu air terjun terbesar dan paling indah di Eropah dan Iceland. Ianya terletak di barat daya Iceland, di lembah Sungai Hvítá. Gullfoss terdiri dari dua tingkatan - satu 21 meter dan yang lain 11 meter - disusun ortogonal antara satu sama lain. Kedalaman keseluruhan air terjun ini adalah 70 meter. Air terjun merupakan sebahagian dari "Golden Circle".Gullfoss merupakan tempat pelancongan paling popular di Iceland.

Gullfoss

Angel Falls – Venezuela


Pada ketinggian 1024 m, air terjun Angel Falls adalah yang tertinggi di dunia. Hal ini terletak di Canapa National Park di Venezuela. Nama air terjun ini tidak ada kaitan dengan malaikat, tetapi namanya diambil sempena nama Jimmie Angel, seorang juruterbang Amerika yang merupakan orang pertama yang terbang di atas air terjun ini dengan menaiki sebuah kapal terbang kecil pada tahun 1933. Di Venezuela, Air terjun ini dikenali sebagai Kerepakupai Meru (yang dalam bahasa Pemon bermaksud "air terjun dari tempat terdalam"). Angel Waterfalls hanya boleh sampai ke puncaknya dengan mengunakan kapal terbang, yang mana membuatkan ekspedisi ke Angel Waterfalls ini tidak hanya menarik tetapi juga sangat tidak boleh dijangka keindahannya.

Angel Falls

Beaver Falls – Supai, Arizona, USA


Beaver Falls adalah air terjun keempat di lembah Havasu Creek. Ramai orang menyifatkan ianya bukan merupakan suatu air terjun yang sebenarnya kerana tingginya pendek dan fakta bahawa ada sejumlah besar jatuh lebih kecil yang terletak berhampiran dengan satu sama lain. Meski ukurannya pendek, Beaver Falls adalah yang paling indah di antara air terjun yang terdapat di sekitar Arizona. Air terjun ini terletak sekitar 9,7 km hilir Supai, dan adalah yang paling sukar untuk pergi kesana. Tempat yang sangat bagus untuk melompat di tebing², memanjat, dan untuk menjelajah! Very Extreme place.. I Like this waterfall. Da peaceful waterfall I ever see...! ^_^

Beaver Falls

Beaver Falls

-----------------------------------------------
Memang terpukau gila la tgk Air terjun² ni..

Mmg syok gila kan kalau dpt perg sana..

tp sayangnye, kos besar gila..

hanya dapat menatapnya di gambar je..

huaaahuaaaa..!!

hahahaha..!! tp xpe la.. 

Insya Allah, kalau ada pluang, dptla sy ke sana 6t..

^_^

p/s: sory la kalau discription ttg air terjun 2 kwn² baca macam pelik je sbb sy just translate guna translator je.. Mls nak pikir byk².. ahakz..! sory  ye..

Stay Tune.. 

Assalamualaikum..




No comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates